Patapievici, asasinul plătit al culturii româneşti

By | 17 februarie, 2010
Distribuie prietenilor!

Oare cine nu a auzit de Horia Roman Patapievici?! Adolescentele îi devorează cărţile la metrou, snobii i le pun la vedere pe raftul din bibliotecă, iar parveniţii îi aduc numele în discuţie atunci când vor să se dea culţi şi mari intelectuali. Fizicianul filosof este inconfundabil în maniera sa de a alcătui fraze bombastice şi preţioase folosind cuvinte rare şi neologisme pentru a da un aer de snobism intelectual textelor sale.

hr_patapievici

Zilele acestea am citit pe Capital.ro despre veniturile realizate de domnul Patapievici în anul 2009. Acestea se ridică la suma de 55.000 de euro, adică în jur de 231.759 RON. De menţionat că această sumă este cu 18.000 de RON mai mică decât în anul precedent.

Nu intru acum în mai multe detalii, pentru că nu acesta este subiectul principal în discuţie. Mă voi opri doar la venitul anual obţinut din salariul de preşedinte al Institutului Cultural Român (ICR), care în 2009 a fost  în valoare de 71.000 de RON. Nu, staţi aşa, nu este vorba de o nouă discuţie de genul „salarii nesimţite”, „mentalităţi comuniste”, sau „capra vecinului”! Ceea ce mi se pare revoltător este ce a făcut acest om pentru banii primiţi.

După mintea mea de om prost, Institutul Cultural Român are rolul de a susţine şi de a promova în lume cultura românească, de ieri şi de azi. Deci preşedintele acestei instituţii are în mâini soarta culturii româneşti şi imaginea ei pe mapamond.

Domnul H.R. Patapievici însă, nu a făcut decât să pună la zid şi să „asasineze” practic ce a mai rămas din sărmana cultură românească de după 1989. Când spunem ICR, imediat ne vine în minte cuvântul „scandal”. Asta pentru că din 2005, de când a fost pus în funcţie, preşedintele acestei instituţii a ţinut-o numai în scandaluri şi în tocarea fără niciun folos a fondurilor alocate proiectelor culturale şi pentru conservarea valorilor de patrimoniu naţional.

E suficient doar să amintesc câte aprobări s-au dat pentru construirea unor monumente de prost gust în Bucureşti, în vreme ce clădiri şi monumente de patrimoniu, zac în paragină sau sunt demolate de rechinii imobiliari pentru a construi în locul lor zgârie-nori.

Apoi mai sunt binecunoscutele scandaluri în care este implicat ICR, cel cu expoziţia de la New York, în care sunt prezentate lucrări cu simboluri antisemite, gen ponei roz cu zvastică şi sodomizat cu un os, cazul „Turnători la Academia de Vară”, pozele cu tentă pornografică publicate pe Internet de purtătorul de cuvânt al ICR New York, Cristian Neagoe, sau lucrările cu tentă pornografică şi blasfemiatoare la adresa creştinismului ale artiştilor Alexandru Rădvan şi Sorin Tara.

Ca să nu credeţi că sunt un paranoic şi un adept al teoriilor conspiraţiei fără niciun temei, iată şi câteva citate din gândirea ilustrului om de cultură român care este Horia Roman Patapievici:

GEOGRAFIA ROMÂNIEI:

„Radiografia plaiului mioritic este ca a fecalei: o umbră fără schelet, o inimă ca un cur, fără şira spinării.“
(din „Politice“ de H.R. Patapievici, ediţia 1996, pag.63)

POPULAŢIA ROMÂNIEI:

– „23 de milioane de omuleţi patibulari.“
(din „Politice“ de H.R. Patapievici, ediţia 1996, pag 53)

– „Un popor cu substanţă târâtă. Oriunde te uiţi, vezi feţe patibulare, ochi mohorîţi, maxilare încrâncenate, feţe urâte, guri vulgare, trăsături rudimentare.“
(din „Politice“ de H.R. Patapievici, ediţia 1996, pag. 34)

– „Românii nu pot alcătui un popor pentru că valorează cât o turmă: după grămadă, la semnul fierului roşu.“
(din „Politice“ de H.R. Patapievici, ediţia 1996, pag. 64)

LIMBA ROMÂNĂ:

„Româna este o limbă în care trebuie să încetăm să mai vorbim sau… să o folosim numai pentru înjurături…“
(din „Politice“ de H.R. Patapievici, ediţia 1996, pag.64)

ISTORIA ROMÂNILOR:

„Toată istoria, mereu, peste noi a urinat cine a vrut. Când i-au lăsat romanii pe daci în forma hibridă strămoşească, ne-au luat în urină slavii: se cheamă că ne-am plămădit din această clisă, daco-romano-slavă, mă rog. Apoi ne-au luat la urinat la gard turcii: era să ne înecăm, aşa temeinic au făcut-o. Demnitatea noastră consta în a ridica mereu gura zvântată iar ei reîncepeau: ne zvântam gura la Călugăreni, ne-o umpleau iar la Războieni, şi aşa mai departe, la nesfârşit. Apoi ne-au luat la urină ruşii, care timp de un secol şi-au încrucişat jetul cu turcii, pe care, în cele din urmă, având o băşică a udului mai mare (de, beţiile…) i-au dovedit.”
(din „Politice“ de H.R. Patapievici, ediţia 1996, pag.63)

CULTURA ROMÂNILOR:

„Puturoşenia abisală a stătutului suflet românesc… spirocheta românească îşi urmează cursul pînă la erupţia terţiară, subreptice, tropăind vesel într-un trup inconşient, până ce mintea va fi în sfârşit scobită: inima devine piftie iar creierul un amestec apos.“
(din „Politice“ de H.R. Patapievici, ediţia 1996, pag 49)

„Cu o educaţie pur românească nu poţi face NIMIC.“
(Din „Politice“ de H.R. Patapievici, ediţia 1996, pag.56)

„România are o cultură de tip second hand“ a enunţat într-o emisiune televizată. (după Viorel Patrichi în Revista „Rost“ nr.24/ 2005)

VIITORUL ROMÂNIEI:

„Eminescu este cadavrul nostru din debara, de care trebuie să ne debarasăm dacă vrem să intrăm în Uniunea Europeană.“
(după Viorel Patrichi în Revista „Rost“ nr. 24 / 2005)

Acum, în încheiere, pentru că nu mai am alte cuvinte de adăugat, trebuie să avem în vedere că H.R. Patapievici este preşedintele ICR din anul 2005 şi, datorită faptului că şi-a făcut treaba cu prisosinţă şi cu mult zel, preşedintele României Traian Băsescu l-a reconfirmat în funcţia de preşedinte al acestei instituţii, pentru un nou mandat de 4 ani, pe 16 ianuarie 2009, printr-un decret semnat de domnia sa.

patapievici-base

11 păreri la “Patapievici, asasinul plătit al culturii româneşti

  1. Henri Groza

    Am impresia ca descrierea facuta de domnul in cauza te prinde de minune.

  2. Henri Groza

    Multumesc de apreciere.
    Din replica ta, imi dau seama ca am fost un vizionar cand te-am
    incadrat in radiografia facuta de Patapievici.
    Spor!

  3. Emanuel

    Un degenerat! Cei ca el vor trebui invitati sa plece in paradisul ce li se potriveste, undeva in tarile calde, dupa alegerile din noiembrie, ca tot au furat pe rupte.

  4. Ion Văcaru

    OPRIŢI TEROAREA!…
    „Dreptatea trebuie să fie puternică,
    Iar puterea – dreptate”
    Blaise ascal

    Tiranilor, de la Domnie,
    Ce-aţi dus Ţara în robie,
    Slugă la străini să fie,
    Luaţi aminte, că-ntr-o zi
    Când tot omul s-o trezi
    Că lupta vastră e o mască
    Pe făţărnicia vastră,
    Va porni ca un tzunamii
    Să-şi măture toţi şarlatanii
    Şi viermuirea de căpuşe,
    Să-şi rupă lanţuri şi cătuşe…
    Când puhoiul va prni
    Stârnit, de-ale vastre mârşevi,
    Vai ş-amar de voi va fi…
    Ne cruţătri fi-vor cu hoţii,
    Cu şarlatanii şi despoţii,
    Cu cei ce slugăresc străinul
    Şi ne pun la zid destinu.
    Tiranilr! Nu-s vrbe-n vânt,
    E legământ, e jurământ
    Rostit sub Sfântul Triclor
    De-un brav şi milenar popor…
    Dacii, cu soarta ne-mpăcaţi,
    Din cdrii Munţilor Carpaţi,
    Dau glas tulnicului care
    Varsă-n Apuseni chemare,
    Că Dreptatea-n Ţară mare…
    Ce-am agnisit cu trudă,
    Aţi furat şi se mai fură…
    Lăcmia vastră mare,
    Din Ardeal şi pân-la Mare,
    Umple Ţara de săraci,
    De boschetari, aurolaci,
    De cerşetori, prostituate,
    De şomeri cu multă carte
    Şi de copii , fără milă părîsiţi
    Şi barbar dezmşteniţi.
    Ca-ntr-o jungşă, fiară surdă,
    Fără milă, oarbă, crudă,
    Sfâşiaţi Ţara-n bucăţi
    Şi ne guvernaţi – despţi ! –
    Să ne-o ştergeţi de pe hărţi.
    Tiranilr, de la Domnie,
    Stăpâniţi de mârşevie,
    Nu-i de-ajuns cât aţi furat
    Şi fără milă ne-aţi pradat?
    Vreţi ca şi sufletul din Noi
    Să ni-l nuaţi. E greu, Ciocoi,
    Cu Noi: un ortac dacă ne pică
    Zeci şi sute se ridică…
    Încetaţi ! Opriţi terarea,
    Că s-a stins în Noi răbdarea
    Şi fierbe-n clct disperarea,
    Că Ţara ne-a ajuns să fie,
    Colnie, sufocată de hoţie,,,
    Acum, Rmâne, te ridică
    Şi nu-ţi fă din moarte frică,
    Că viaţa dusă în sclavie
    Mai grea ca moartea o să fie.
    Rupe-ţi jugul nepăsării,
    Ieşi din mocirla dezbinării…
    Ţepeş, fi !…cu trădătrii
    Că ,tu, răspunzi de sarta ţării….
    De vrei Cinste şi Dreptate
    Alungă-ţi Hoţii din Cetate.

  5. Ovidiu

    In opinia mea, nu este bine sa discutam despre persoana lui Patapievici si nici despre alte persoane. Un fost star al cinematografiei americane, al carui nume acum imi scapa, a spus o vorba mare, si anume: oamenii mari discuta idei, cei mediocri evenimente, iar oamenii mici discuta despre altii. Hai sa incercam si noi macar sa dam impresia ca nu suntem mici la creier si ca putem discuta si altceva decat persoane. Pt discutii despre persoane, a se consulta presa de scandal (ziarele cocalaresti Click, cancan, libertatea etc), a carui fan nu sunt.
    Nu sunt de acord cu generalizari de genul „romanii sunt asa”, „romanii au fete urate, sunt ignornati” etc si nici cu generalizrile fata de alte popoare. Le consider niste clisee rasuflate.
    Dar nu-s de acord nici cu nationalismul lui peste, cu oameni care se simt jigniti doar pt ca cineva are alta opinie cu privire la tara in care traim.
    Nationalismul este doar un sentiment tribal, de ginta, impartasit de oamenii care locuiesc in aceeasi zona, sentiment care depinde deci de proximitatea geografica. De exemplu nu poti sa fii la fel de apropiat de oamenii din Papua Noua Guinee ca de cei din tara ta pt simplul motiv ca nu ai tangente cu ei si pt ca nu depinzi in mod direct de ei.
    Nationalismul asa cum e prezentat pe la noi este o forma estompata a rasismului. El promoveaza ideea ca oamenii dintr-un anumit loc sunt pur si simplu mai „speciali” decat cei care s-au nascut in alt loc, ca oamenii din zona geografica X merita mai multa iubire si pretuire decat cei din zona geografica Y.
    O mare iubire preferentiala fata de neamul sau rasa X implica automat si in mod logic o iubire mai mica si mai putin intensa fata de neamul sau rasa Y, lucru cu care eu nu pot fi de acord nici in ruptul capului. Noi inainte de a fi romani, maghiari, evrei, tigani, rusi, belgieni, italieni, englezi etc suntem oameni. Si pe deasupra, multi dintre noi ne declaram si crestini, iar crestinismul spune ca toti oamenii sunt creatia Lui Dumnezeu, presupunand deci egalitatea intre oameni indiferent de neamul, rasa, sau zona geografica din care provin.
    Asa ca eu nu am inteles niciodata validitatea unor expresii precum „sunt mandru ca sunt roman/belgian/maghiar etc”. Cum poti fi „mandru” de un lucru pt care n-ai niciun merit? Caci nu e meritul tau ca te-ai nascut in zona X sau ca ai avut parinti pe Popescu Ion si Popescu Maria. Asa ca, in opinia mea, corect ar fi sa se zica „sunt bucuros ca sunt roman/belgian/maghiar etc”, si nu „mandru”.
    Nu pot sa inteleg nici expresii de genul „vai, muntii nostri sunt cei mai frumosi, sunt speciali”, sau „vai, nu exista zona mai frumoasa ca Bucovina noastra” s.a.m.d. De ce sunt muntii nostri speciali? Ce argumente stiintifice exista pt aceasta „specialitate”? Au vreun relief neobisnuit, au ceva ce nu gasesti prin alte parti? Daca da, cuantificati aceste trasaturi „speciale”, publicati-le in jurnale stiintifice si luati premiul Nobel pt descoperiri geografice, pt descoperirea unor lucruri ce nu se gasesc in alte parti si despre care comunitatea stiintifica nu are habar . Faceti acest lucru si poate atunci o sa va cred.
    Nu exista argumente stiintifice valide pt nationalism. Nationalismul nu are suport nici din partea biologiei si nici a psihologiei (caci nu poti sa zici ca „Homo româniensis” are proprietati anatomice, fiziologice, psihologice s.a.m.d. diferite fata de „Homo belgiensis”, de exemplu).
    Oamenii trebuie apreciati si iubiti in functie de calitatile si educatia pe care le poseda, si nu dupa provenienta din zona X sau Y. Faptul ca esti roman/tigan/turc etc nu spune absolut nimic despre calitatile tale ca om, nu spune nimic despre cat de mult ai citit, despre ce experienta ai intr-o anumita meserie, despre ce tip de educatie ai avut etc.

  6. Ovidiu

    Pai chiar asa, sa nu discutam persoane ci principii. Subiectele despre persoane si atacurile la persoana canalizeaza discutia pe un fagas emotional, ceea ce nu poate fi bun pt argumentatie.
    Sunt de acord cu articolul tau „Nazismul ardelean”, nu este ok ca cineva sa se creada superior altuia doar pt ca s-a nascut in zona geografica X (e chiar irational, ilog), dar nu sunt de acord cu unele chestii din articolul care o elogiaza pe Halep. Acele chestii sunt reprezentate de termeni precum „mandrie nationala” (cand spui ca unii indivizi nu vor sa-i multumeasca pt ca, in concetia lor, mandria nationala e o prostie) sau elogiul propriei natiuni (lucru pe care l-am contestat si in comentariul de mai sus cand am spus ca a apartine unei anumite rase sau natiuni nu e un argument pt nimic).
    De asemenea, mai spui ca esti „mandru” de Halep (pun cuv „mandru” intre ghilimele caci ai vazut tot in comentariul de mai sus ce impresie imi lasa acest gen de expresii) deoarece tu „crezi” ca mai suntem un neam, o natiune, si nu niste roboti egoisti.
    Spune-mi, te rog, de unde decurge logic ca daca nu elogiem pe X-ulescu sau X-uleasca, atunci rezulta ca nu suntem o natiune? Argumentul tau este non sequitur, adica concluzia pe care ai tras-o nu decurge din premise.
    http://ro.wikipedia.org/wiki/Non_sequitur
    Si ai mai zis ca tu crezi ca Halep nu lupta pt bani, ci pt tara. Nu merge asa. Nu merge pt ca o o afirmatie nu se argumenteaza cu expresii de genul „eu cred cutare”, ci se argumenteaza pe dovezi factuale. „Eu cred cutare” desemneaza o opinie personala. Sa inteleg ca daca eu am alta opinie in privinta asta sunt un rebut fara Dumnezeu? Cum de iti permiti sa faci asemenea afirmatii ilogice si sa jignesti oamenii?
    Daca Halep e romanca sau nu, nu cred ca importa prea mult. Performanta e performanta. Daca s-ar descoperi ca e congoleza, de exemplu, perfomanta ei n-ar mai fi valabila? Ce relevanta are nationalitatea unui om? Dupa cum am mai spus, faptul ca cineva e roman/canadian/belgian etc nu ne spune absolut nimic despre caracterul, calitatile si educatia respectivului. Din faptul ca X-ulescu e roman/canadian belgian etc nu rezulta decat ca acel X-ulescu s-a nascut intr-una din acele zone geografice. Atat si nimic mai mult.

  7. Camelia

    Omul acesta nu are ce cauta intre granite le tarii, sau vrea sa stea in ”fécale” ( Romania= fécale, définitif dansului) si cu atat mai putin presedinte al unei institutii publice, culmea absurdului ça mai e vb si de cultura romaneasca.
    Ca romanca ma simt ofensata de toate mizeriile spuse de nenirocitul asta platit din impozitul ” cacatilor romani”!
    Ma doare in cot doamnelor si domnilor in ce filmé américaine o jucat si pe ciné o pupat in cur, ii un nemernic ce isi permite nesimtirea de à jigni si umili tara si pe voi, romanilor ” cacatilor” ( asa va numeste omu cu premii) !!

  8. Sebi

    Ovidiu are dreptate, dar era vorba, totusi, de intelectualul Patpievici. Spun din capul locului ca il consider o minte agera, un cetatean extrem de bine educat si cu intentii pe care nu pot sa i le suspectez, a dovedit ca ii place lucrul bine facut, desi poate ca nu vede lucrurile foarte politic (o fi avand impresia ca e la cel mai inalt nivel in permanenta: ca orice om, se mai si inseala).
    Ceea ce ii lipseste este un pic de modestie si nu i-ar strica o remaniere stilistica in folosul claritatii si nu al simplificarii de dragul semidoctilor si al ignarilor (na, ca m-am molipsit si eu!). Desigur, e vorba de o alegere constienta, stilul si omul se confunda mai mult sau mai putin armonios. Personal sant dispus sa trec peste umorile lui cioraniene (Politice) si sa ma concentrez asupra altor carti de-ale lui. Cred ca e un om de o probitate intelectuala respectabila care nu ne-a facut de rusine (in contra a ceea ce au zis altii) pe cand era la ICR. Ceea ce nu inseamna ca ramane doar un om ba inca, ce orare! un roman ca si noi…

  9. Mircea Ordean

    „[…] În același timp, simt nevoia a lua apărarea unor blamate zise ale dlui Patapievici.
    .
    Eu unul cred că, dacă nu ești de acord cu zisa cuiva, îți justifici acel dezacord.
    A sta doar înfuriat (bașca ascunzînd că acelea-s zise de dinainte de 1989, totuși), cred că nu e o treabă.
    .
    Patapievici pomenește milioanele de omuleți patibulari.
    Știu că ține de scosul pietrei din fîntînă (aruncată de nebun și care pune la treabă înțelepți…), dar poți demonstra, dacă nu ești de acord cu acea afirmație, că aceia compatrioți nu se află nici omuleți, nici patibulari.
    .
    Dincolo de acestea, există și calea de-a explora ce-i venise dlui Patapievici cîndva, s-afirme acele lucruri.

    Este drept că așa demers dezarmează vreo furie pe respectivul.
    .
    Riști doar să te crezi mai deștept ca dînsul – pericol nu chiar de colea…

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

CommentLuv badge