Corpul şi spiritul se află într-o strânsă interdependenţă. Este un lucru demonstrat din perioade străvechi. “Mens sana in corpore sano”, spuneau romanii. Popoarele Asiei au mers chiar mai departe. Avem porniri pe care nu le putem controla. Aceste porniri, deformaţii ale spiritului, sunt moşteniri genetice. Cu ele ne naştem. Le-am avut, poate, în vieţile anterioare, sau le-am primit ca pedepse pentru conduitele greşite din vieţile anterioare.
Analizând aceste deformaţii din punct de vedere al filosofiei Zen, le putem împărţi în două mari categorii: porniri de origine animală şi deformaţii spirituale.
Aceste deformaţii şi porniri influenţează, în mod direct, anumite părţi ale corpului nostru, anumite organe. Respectivele părţi afectate conduc la o serie de boli, de afecţiuni, accelerând degradarea psiho-somatică într-un lanţ circular, ciclic
Pornirile având ca origine atavismul uman sunt, în principal, trei la număr:
- Prima este dorinţa fără limite, având la baza ei aviditatea, setea nepotolită şi avariţia. Să strângi cât mai mult, fără a da nimic, indiferent că este vorba de bunuri materiale sau sentimente. Acest lucru poate duce la boli ale ficatului, stomacului, intestinelor.
- A doua e pasiunea înflăcărată, dând stări de mânie oarbă, prin nerealizarea ei. Afectează inima şi stomacul, putând conduce la cancer.
- Cea de-a treia, prostia, ignoranţa, îmbolnăveşte rinichii, plămânii şi nervii, dând stări de depresie, laşitate şi melancolie. Ce poate fi mai înfricoşător decât necunoscutul?
Deformaţiile de origine spirituală sunt, de asemenea, schiţate pe trei direcţii de bază:
- Îndoiala şi scepticismul, sentimentul că un lucru bun nu poate fi posibil, că în general nimic bun nu se poate realiza, duce la îmbolnăvirea stomacului şi nervilor, generând şi adâncind starea depresivă a organismului.
- Aroganţa, înfumurarea sunt generatoare de boli de ficat şi pot, în anumite condiţii, genera cancerul hepatic.
- Opiniile inflexibile bazate pe prejudecăţi, duc, prin acumularea lor, la îmbolnăvirea nervilor şi lanţul se închide, generând, într-un nou început, noi tulburări de ordin psihic.
Deci trebuie ţinut cont de aceste influenţe. Spiritul, starea de spirit au o influenţă mai mare decât hrana. Tonusul moral ni-l putem întreţine noi înşine, încercând să ne plasăm într-o zonă mediană şi nu în preajma extremelor.
Ambiţiile prea mari, ca şi lipsa totală a ambiţiilor pot conduce la căderea în extreme. Practicarea diferitelor sisteme de meditaţie pot înlătura aceste neajunsuri.