În aceste vremuri, când este din ce în ce mai greu să-ţi găseşti un loc de muncă, oricât de prost plătit, când problema banilor a devenit critică pentru mulţi dintre noi, a început să înflorească şi în România o industrie cu veche tradiţie la americani, aceea a aşa-numiţilor “self-help gurus”, adică un fel de maeştri moderni care te învaţă formula magică menită să îţi aducă o slujbă bine plătită, bani, femeia ideală, succesul, fericirea, sănătatea etc.
De exemplu, dacă nu îţi găseşti un loc de muncă, ţi se va spune că tu eşti vinovat, deoarece nu ai o gândire pozitivă, nu eşti suficient de motivat, nu îţi stabileşti scopuri precise în viaţă, nu ştii “să te vinzi” sau nu ţi-ai dezvoltat “inteligenţa emoţională”.
Activitatea celor care au o astfel de afacere constă în special într-o serie de cursuri, seminarii, conferinţe, în care îţi vor fi prezentate, într-o formă frumos ambalată şi cu mult talent comunicaţional, o serie de truisme, cunoscute practic de toată lumea şi fără să mai participe la aceste manifestări, la care se intră pe baza unor taxe bine piperate.
O altă formă de obţinere de profit este vânzarea pe Internet a tot felul de cărţi sau materiale multimedia la preţuri cam de zece ori mai mari decât cele de pe piaţa obişnuită, folosind un sistem de marketing menit să te convingă de faptul că ceea ce ţi se oferă este cu totul şi cu totul special şi limitat ca ofertă.
În România este foarte uşor să ajungi self-help guru. Tot ce ai de făcut este să cumperi sau să împrumuţi câteva cărţi publicate la editura Curtea Veche, Amalteea, sau altă casă editorială, care publică lucrări din domeniul autocunoaştere/dezvoltare personală, traduse după originalele lor în limba engleză. Apoi îţi mai condimentezi puţin cunoştinţele cu diverse informaţii de pe Internet, şi gata! Nu mai rămâne decât să agăţi naivii şi disperaţii care sunt susceptibili de a se lăsa convinşi de utilitatea acestor sfaturi.
Mie, acest gen de afacere, îmi întăreşte convingerea că cea mai sigură şi rapidă metodă de a face bani este să-i înveţi pe alţii cum să facă bani, sau, în general, să-i înveţi pe alţii să facă ceea ce nici tu nu ştii să faci pentru tine. Pentru că în final cei care câştigă în astfel de afaceri sunt doar cei care le iniţiază, iar tu, în calitate de client, vei pleca doar mai „uşor” cu câteva sute de lei sau euro, după caz.
PS: Azi dimineaţă am deschis clientul de e-mail şi Inbox-ul era prin de newsletter-e cu astfel de oferte, menite să mă facă un om de afaceri prosper, fericit şi înconjurat de femei superbe. Ciudat este că la multe din aceste „scrisorele” nici măcar nu sunt abonat! 🙂
Pingback: Vânzătorii de iluzii - Ziarul toateBlogurile.ro