Sunt zilnic pur şi simplu copleşit, obosit şi exasperat de mulţimea de mesaje, articole, campanii, în care se solicită strângerea de fonduri pentru operaţii şi tratamente de cancer, sau alte boli grave.
Îi compătimesc pe toţi acei tineri, copii, adulţi sau vârstnici care sunt bolnavi şi disperaţi şi care au cu adevărat nevoie de ajutor, deşi multe din aceste campanii umanitare sunt false şi urmăresc doar să strângă uşor bani de la naivi.
Mai toate titlurile în astfel de anunţuri încep cu “ajutaţi-l pe cutare să trăiască”, “ajutaţi-o pe cutare să trăiască” sau “ajutaţi un copilaş nevinovat să trăiască”. Dar oare, în realitate, pe cine ajutăm, dacă donăm bani?
Ieri am aflat cu tristeţe că Dan Nedelcu, poreclit Dax, saxofonistul trupei care acompaniază emisiunile grupului “Divertis” a murit de cancer. Artistul avea o formă rară de cancer la antebraţul drept şi suferise o operaţie şi un tratament costisitor, plătite cu banii strânşi în urma unei campanii mass-media desfăşurate cu ajutorul colegilor, dar şi cu implicarea a numeroase vedete şi personalităţi publice de la noi.
L-am văzut în urmă cu câteva luni revenit la “Divertis” şi părea că s-a refăcut şi era plin de speranţe şi de dorinţa de a cânta la fel ca înainte. Acum a murit şi mă gândesc cine a câştigat cu adevărat din toată această afacere… câţiva doctori lacomi şi-au umflat buzunarele cu bani, iar Dax s-a chinuit cu boala şi a murit. Şi nu e singura dată când se întâmplă aşa!
Ca si in campanii unde cine baga bani trebuie sa si-i scoata, strangerea de fonduri e o investitie (mediatizarea la tv, prin mailuri, sms-uri) si oamenii tre sa-si recupereze cel putin investitia primara. Apelul la mila ca mijloc de manipulare seamana cu apelul la credinta, religie. Si cu stilul romilor care-si plimba puradeii la cersit prin fata farmaciilor, ipoteza fiind ca un om in suferinta se sensibilizeaza mai mult.