În Occident există practica reducerilor de preţuri în magazine în perioada sărbătorilor, pentru a încuraja consumul şi pentru a intra în spiritul sărbătorilor, mai ales în cazul celor de iarnă.
În România este exact invers: comercianţii, în special cei din lanţurile de tip hypermarket, caută să profite cât mai mult de goana după cumpărături din acestă perioadă, pentru a-şi maximiza profiturile prin majorarea, uneori exagerată, a preţurilor.
Anul acesta hypermarket-urile au găsit cea mai penibilă şi mai puerilă motivaţie pentru a justifica scumpirile de sărbători, dând vina pe triplarea sumelor pe care trebuie să le plătească Uniunii Compozitorilor şi Muzicologilor din România, pentru muzica ambientală difuzată în spaţiile comerciale.
Dacă e să ne luăm după ce scrie Gândul, un magazin de suprafaţă medie plăteşte în jur de 3.600 de lei pe lună, adică mai puţin de 1.000 de euro lunar.
Dacă până în 2011 un magazin de 15.000 de metri pătraţi (suprafaţa medie a unui hipermarket) plătea 1.270 de lei pe lună, acum plăteşte 3.600 de lei, adică 43.200 de lei pe an.
Doar un copil de grădiniţă ar putea crede că asemenea sume ar putea obliga retailerii din România să mărească preţurile, acum în prag de sărbători. 3.600 de lei cred că este suma care este încasată de un singur hypermarket pe minut, chiar şi în zilele obişnuite, Să ne gândim numai la Carrefour România, care în 2011 a avut o cifră de afaceri de 1,184 miliarde de euro şi un profit net de aproximativ 33,5 milioane de euro. Cu cât s-ar reflecta în preţurile uriaşei cantităţi de produse pe care o comercializează, cele câteva zeci de mii de euro pe care le plăteşte anual, pentru muzica difuzată în magazinele sale din România?
S-au luat si ei dupa vanzatorii din piata: daca ploua, cresc pretul cu 50 de bani..cand vine frigul, inca 50 de bani..cand incepe sa ninga, inca 50 de bani sau 1 leu, iar de sarbatori(Paste, Craciun),e si mai rau…