Nu sunt un blogger A-list şi nu mă consider ca atare, dar nici blogger începător nu pot spune că sunt. În trei ani de zile, de când mă ocup cu treaba asta, am acumulat destulă experienţă, ca să-mi pot da cu părerea pe marginea subiectului, în cunoştinţă de cauză.
Am participat la ceva campanii, am fost invitat şi pe la evenimente, am participat la concursuri, iar în ultimul timp, tot mai multe din articolele mele sunt citate sau preluate (uneori ciordite) pe alte site-uri/bloguri. Am şi ceva trafic şi până acum am scris peste 2000 de articole pe câteva bloguri.
Observ în ultimul timp tot mai multe persoane care îşi fac blog, sau intenţionează să-şi facă unul. Spre deosebire de perioada „romantică” a blogging-ului acum toţi noii veniţi sunt porniţi, până la disperare, să facă bani. Nu mai contează ce scriu, de ce scriu, sau pentru cine scriu, ci ideea din start este „cum să fac mai repede şi mai uşor bani cu blogul”.
În primul rând, în orice domeniu, nu numai în blogging, obsesia asta a rezultatului activităţii, concretizat prin câştiguri financiare este contra-productivă. În primul rând, pentru a avea succes în orice faci, trebuie să înveţi să trăieşti zen. Trebuie să te bucuri de activitatea în sine, asta să fie principala recompensă şi pe urmă să te gândeşti la avantajele financiare. Dacă nu aboredezi astfel problema rişti să clachezi în scurt timp şi să-ţi pierzi interesul pentru activitatea respectivă, iar în final să abandonezi totul.
Pentru că am văzut în ultimele zile multe persoane interesate de subiectul „făcutului de bani” din blog, mi-am putut forma o imagine a novicelui tipic în materie de blogging. Acesta îşi deschide în grabă un blog, de obicei pe o platformă gratuită, trânteşte câteva articole la repezeală şi deja se gândeşte la făcut bani! Încearcă să vândă publicitate, îşi pune Google AdSense, se bagă în programe de afiliere, cere ajutorul bloggerior mari să-l introducă pe piaţa de publicitate etc.
În faza de început, prima preocupare ca blogger este aceea să dezvolţi conţinut şi să te auto-promovezi. Nu poţi să vinzi publicitate, dacă ai mai puţin de 20 de unici pe zi şi nu a auzit nimeni de tine. Nu mai vorbesc de Google AdSense şi de programele de afiliere, unde rata de click este sub 1% şi dacă ai mai puţin de 1000 de vizitatori unci pe zi nici nu merită să te bagi la aşa ceva.
Părerea mea este că abia după ce ai depăşit 1000 de articole postate pe blog şi au trecut cel puţin 6 luni de când te-ai apucat de „meserie”, poţi spune că „exişti” în blogosferă. Pe urmă, nu este suficient doar să fii vechi în domeniu şi să ai tone de articole postate. Mai trebuie să ştii să comunici cu publicul tău, să te faci simpatizat şi să ai abilitatea de a crea o comunitate în jurul blogului tău. Pentru asta trebuie să ştii foarte precis cărei categorii de cititori te adresezi şi ce aşteaptă ei de la tine.
Ca să te faci cunoscut, e nevoie de multă muncă de promovare a propriului brand în online şi offline. Trebuie să comunici cu alţi bloggeri, să comentezi pe bloguri, pe forumuri, în reţelele social media, să mergi la evenimente în offline, să participi la concursuri, campanii, să stabileşti legături cu departamentele de PR şi publicitate ale diferitelor companii, instituţii mass-media etc. În rezumat asta înseamnă să îţi creezi şi să întreţii permanent o prezenţă şi o imagine personală în mediul online şi în lumea reală.
În concluzie, este cea mai mare prostie să deschizi un blog numai cu ideea fixă în cap de a face repede bani! Dacă nu ai pasiune pentru blogging, dacă nu ai talent la scris, abilităţi de comunicare şi nu ai suficientă răbdare şi tenacitate, pentru a persevera în ciuda lipsei rezultatelor, în final iniţiativa ta este sortită eşecului sigur. 🙂
Eu inca n-am 1.000 de articole pe blog deci pot spune ca nu exist in blogosfera 🙂
Ei, poate tu ai mai mulţi fani:)