Despre operațiunile psihologice derulate în mass-media

By | 28 august, 2019
Distribuie prietenilor!

Operațiunile psihologice sunt acțiuni sistematice prin intermediul mijloacelor de comunicare în masă care au ca scop schimbarea percepției asupra realității. Sunt expresia modernă a ceea ce în trecut se numea magie sau vrăjiorie.

Așa cum spune și Rory Sutherland (căutați pe Google), comportamentul uman nu se bazează pe realitatea obiectivă, ci pe semnificație și context. Eu aș spune că modificarea comportamentului uman și al opiniilor nu se bazează pe realitatea obiectivă, ci pe modul în care individul și/sau colectivitatea percepe această realitate. Deci, prin modificarea percepției asupra realității se modifică și opinia publică.

Operațiunile psihologice asta fac: modifică percepția publică asupra realității prin intermediul informațiilor difuzate în mass-media care induc în mentalul colectiv anumite emoții, idei, imagini etc. dorite de manipulatori.

Să presupunem că se dorește inducerea ideii că infracționalitatea a crescut, evident din cauza imcompetenței sau corupției guvernanților (care, deci, trebuie schimbați). Acest lucru se realizează prin înmulțirea știrilor ”cu puternic impact emoțional” despre crime, violuri, răpiri, tâlhării etc.

Imediat, naivii vor spune că asta nu este manipulare, pentru că aceste știri sunt despre cazuri reale. Așa este, dar numărul cazurilor de omoruri, violuri, tîlhării, ș.a.m.d. nu a crescut față de statisticile obișnuite la nivel național, ci doar percepția asupra lor.

În orice țară, indiferent cât de coruptă sau mai puțin coruptă, ori cât de civilizată sau mai puțin civilizată, există un număr de crime, violuri, tâlhării, răpiri, accidente de mașină și alte evenimente nefericite care se petrec în fiecare zi. Mass-media nu pot să le prezinte pe toate, pentru că nu au nici timp și spațiu suficient și plus de asta, nu pot lua cunoștință de toate nenorocirile care se întâmplă într-o zi în toată țara. Prin urmare buletinele de știri se vor limita la 2 – 3 astfel de cazuri, care de obicei sunt mai grave și au un impact mai mare asupra publicului.

Atunci când se dorește efectuarea unei operațiuni psihologice, televiziunile, posturile de radio, ziarele și site-urile de știri primesc ordin sau sunt manipulate să difuzeze un număr mult mai mare de știri negative despre crime, infracțiuni și evenimente nefericite, conforme cu subiectul pe care trebuie manipulat publicul, uneori, unele dintre aceste cazuri fiind fabricate special, pentru a crea mai multă emoție și mai mult impact în mentalul colectiv. Deci nu e vorba de faptul că s-au înmulțit aceste evenimente, ci percepția publică asupra lor s-a modificat.

În epoca actuală, în care mass-media s-au globalizat, impactul asupra publicului este mult mai mare, pentru că informația este colectată la nivel global și distribuită la nivel global, practic în timp real. De exemplu, strămoșii noștri daci, nu puteau fi convinși că există încălzire globală, pentru că ei nu numai că nu puteau afla că în jungla amazoniană sunt incendii sau că la Polul Nord ghețarii se topesc, dar nici măcar nu știau că există jungla amazoniană și Polul Nord. De fapt, strămoșii noștri nici măcar nu realizau că trăiesc pe o planetă! Astăzi ne emoționăm și ne simțim părtași la evenimente care se desfășoară în locuri aflate la distanțe foarte mari de noi și pe care mulți dintre noi nu le-am vizitat niciodată, dar, prin magia comunicării percepția noastră este că trăim într-un stat global și avem legătură cu tot ce se întâmplă pe această planetă, de parcă s-ar întâmpla în ograda noastră.

2 păreri la “Despre operațiunile psihologice derulate în mass-media

  1. Pingback: Operațiunile psihologice prin intermediul mijloacelor de comunicare |

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

CommentLuv badge