Jocurile pe calculator, un instrument de propagandă

By | 4 noiembrie, 2013

Rezultatele unui studiu efectuat de cercetătorii germani şi australieni confirmă că iubitorii de jocuri online disting cu greu spaţiul jocului de realitate. Datele sunt cu atât mai îngrijorătoare cu cât jocurile pe computer s-au transformat, în ultimii ani, dintr-o distracţie nevinovată într-un instrument puternic de propagandă.

Tot mai des auzim cum unii elevi sau studenţi din SUA se apucă să facă ordine, întrebuinţând metode însuşite în urma unui nou joc de-a războiul. Nici Europa nu stă bine la acest capitol. Este suficient să ne amintim de norvegianul Breivik pentru care jocurile pe calculator au devenit un simulator virtual.

Industria de divertisment a reuşit, în ultimele decenii, să reducă semnificativ aspectul sensibil al publicului. Dacă anterior imaginile de pe ecrane cu sânge sau cadavre dezmebrate creau o stare de şoc, astăzi sunt un motiv pentru a râde.

Însă niciun film nu va crea un asemenea sentiment de prezenţă precum jocurile pe calculator. Cu cât mai mult joci, cu atât mai mult te contopeşti cu eroul tău: tu omori, tu deschizi focul, tu comiţi atentate, spune Svetlana Uspenskaia, expert al Serviciului de consiliere psihologică din Moscova.

„Cei care se joacă pe calculator, mai ales copii, intră în pielea eroului. Atunci când un adolescent devine dependent de aceste jocuri, el încetează să mai distingă spaţiul virtual de viaţa reală. Există deja cazuri când unele persoane încep în viaţa reală să lupte cu propriile arme, folosit aceleaşi metode din joc”.

Jocurile de război sunt un nou instrument de propagandă în rândul tinerei generaţii. Apar tot mai multe jocuri care prezintă într-o lumină negativă atât Rusia modernă, cât şi Armata Roşie în timpul celui de-al Doilea Război Mondial. Este suficient să ne amintim de Battlefield: Bad Company. De ce ruşii sunt mereu reprezentanţi ca duşmani în jocurile americane pe calculator?

În opinia jurnalistului Tim Kirby, care trăieste la Moscova, „unii cred că acesta este rezultatul propagandei antisovietice de 50 de ani. În al doilea rând, este vorba de concurenţă. Arabii, Iranul nu sunt competitori puternici pentru America, în schimb Rusia şi China sunt ţări care pot să lupte. Iar în opinia altor americani, e ceva moral dacă îi omori pe ruşi”.

Între timp, posibilităţile jocurilor online de a influenţa asupra minţilor imature încep să fie analizate în Polonia. Experţii au fost inspiraţi de popularitatea jocului canadian Company of Heroes 2, care prezintă „atrocităţile Armatei Roşii” în timpul celui de-al Doilea Război Mondial.

Potrivit experţilor polonezi, producţia locală de jocuri pe calculator, cu sprijinul statului, ar putea deveni o metodă eficientă pentru promovarea unei „ politici istorice a Poloniei în est”.

Jocurile Company of Heroes în ţările CSI au fost interzise. Ca să câştigi războiul, nu este suficient să ştii să te aperi. Întrucât omenirea nu intenţionează în viitorul apropiat să renunţe la jocurile pe calculator, e timpul, probabil, să aducem în dar iubitorilor de jocuri video şi un produs rusesc de calitate.

Sursa: Vocea Rusiei